Nie będziemy tu pisać, co to jest intercooler, ponieważ jest to nic innego jak chłodnica powietrza doładowania. Dzisiaj skupimy się na tym jak go dobrze dobrać? Nie jest to takie oczywiste i proste jak by się mogło wydawać.

 

Dlaczego rozmiar intercoolera ma znaczenie ?

 

Rozmiar może, nam poprawić osiągi, jak i je diametralnie zepsuć...

Za mały intercooler będzie sprawiał, iż temperatura będzie za wysoka, co przełoży się na pogorszenie osiągów samochodu, nie tylko w upalne dni, ale też te chłodniejsze z racji na zbyt małą powierzchnię oddawania ciepła przez chłodnicę.

Większy intercooler więcej mocy ?

 

Tak i nie... Dlaczego ? Większy intercooler nie tylko obniża nam temperaturę w rdzeniu, ale co najbardziej istotne, zwiększa nam pojemność układu dolotowego. Zbyt duża chłodnica powietrza czyli nasz intercooler sprawi, że nasze turbo będzie znacznie później "wstawać".

Dzieje się tak, ponieważ skompresowane powietrze przez turbo musi pokonać większą drogę do cylindrów. Do pewnego stopnia można zniwelować ten efekt, wykonując po wymianie intercoolera chip tuning, którym to delikatnie zwiększamy doładowanie w układzie, ale jeżeli jest zbyt duży intercooler i to nie pomoże!

 

Czy dobry intercooler to tylko mniejsza temperatura ?

 

Dobry intercooler cechuje się nie tylko dobry chłodzeniem naszego powietrza, ale również obniża opór, jaki stawia on, na przepływające w nim powietrze. Niższy opór jest również powiązany mocno z ww. turbo lagiem w układzie. Odpowiednio dobrany intercooler zapewnia już bez modyfikacji szybszą reakcję na gaz.

 

Jakie cechy musi mieć dobry intercooler ?

 

Markowe intercoolery są przede wszystkim wykonane z wysokiej jakości materiału. Dobry surowiec zapewnia stabilną pracę termiczną naszego coolera, dodatkowo mogą mieć specjalne powłoki odprowadzające ciepło. Stosuje to m.in. Wagner tuning w swoich intercoolerach.

Mocnym argumentem, że warto dołożyć do markowego intercoolera, jest fakt, iż pasuje on bez modyfikacji pasa przedniego, zderzaka itp. w naszym samochodzie. Ważnym elementem, również są tzn. kierownice kierunkowe w rdzeniu, aby rozprowadzały one, gorące powietrze po całym rdzeniu, a nie tylko środkiem.

Co w przypadku uniwersalnych intercoolerów ?

 

W tym budowy układu na uniwersalnych intercoolerach, przede wszystkim musimy skupić się na tym, aby nasz intercooler był w centralnym miejscu naszego samochodu (w miarę możliwości).

Musimy obliczyć, o ile zwiększy się cały układ dolotowy, nie tylko sam intercooler.

Jeżeli zastosuje się większe średnice rur prędkość naszego powietrza, stanie się mniejsza plus dodatkowy duży intercooler, doda nam dodatkowe litry w układzie i seryjne turbo nie będzie odpowiednio wydajne. Producenci uniwersalnych intercoolerów podają przybliżone wartości mocy, do jakiej jest dany rdzeń w ich intercoolerze.

Średnio zwiększenie intercoolera o 30-50% jest optymalne, przy seryjnych komponentach. Wtedy zmniejszamy temperatury w dolocie, co przekłada się na stabilną pracę, oraz poprzez dobry rdzeń intercoolera zmniejsza się opór, jaki on stawia.

Tak przygotowany samochód, można śmiało poddać modyfikacji stage 1, czyli chip tuning sterownika, w celu poprawienia osiągów, a także większej ekonomii, poprzez mniejsze spalanie.

 

Jakie firmy intercoolerów warto znać ?

 

Markami, jakie na pewno wyróżniają się na tle innych to: Cobb Tuning, Forge Motorsport, HG Motrosport, Wagner tuning...

Są to uznane w świcie produkty, które można śmiało stosować, w swoich samochodach.

 

Podsumowując, za duży intercooler, jak i za mały nie jest dobrym rozwiązaniem.

 
Jeżeli zabieramy się modyfikację układu lub wymianę intercoolera, musimy zwrócić uwagę na to, czy nasz intercooler ma: niski opór, kierownice powietrza w rdzeniu oraz do jakiej mocy przewiduje go producent.
 
 
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą intercoolerów: Intercoolery